Інтернет-конференція
для
стимулювання учнів до активної діяльності на уроках фізики
Давня мудрість говорить: «Хто стоїть на місці, той відстає». В умовах глобальних, швидких змін у світі перед освітянами постають нові завдання, вирішення яких має надзвичайно велике значення не тільки для освіти майбутнього, а й для розвитку суспільства в цілому. Вчитель повинен розуміти, що старими методами не можна зацікавити сучасних учнів. Потрібно прикладати багато зусиль для своєї самоосвіти, відшуковувати нові форм і методи навчання, які б змогли розвивати в учнів бажання до творчості, продуктивної праці, прагнення до активних дій, вміння застосувати отримані знання, а головне – бажання вчитися.
Сучасні учні прагнуть свободи і самостійності у навчанні, мають велике бажання використовувати сучасний інформаційний простір при підготовці до уроку і на уроці. Одним зі способів впровадження таких можливостей є модель навчання – «Перевернутий клас».
«Перевернутий клас» - це форма роботи трансформована з комбінованого уроку, яка має ряд особливостей:
- Домашнім завданням для учнів є робота в онлайн-середовищі (випереджувальне домашнє завдання): перегляд навчальних відеоматеріалів або інформаційних ресурсів для опрацювання нового матеріалу або закріплення вивченого. Матеріал для опрацювання учням вчитель може готувати сам відповідно до їх рівня навченості або використовувати вже існуючі.
- Вчитель на уроці виступає не в ролі лектора чи транслятора відеороликів, а перетворюється на консультанта, координатора навчального процесу.
- Учні є самостійними учасниками навчального процесу, діяльність в якому залежить від їх готовності до уроку і вміння застосувати самостійно отримані знання.[2]
Фізика – навчальний предмет, в процесі вивчення якого необхідно приділяти багато
уваги демонстраціям, експериментам, розв’язуванню задач. Технологія «Перевернутого навчання» дає вчителю можливість вивільнити час для спілкування з учнями, обговоренню та обґрунтуванню спостережуваних явищ, стимулювати учнів до активної участі у навчальному процесі, вчитель може приділити більше уваги учням, яким важко дається предмет.
Не малу роль у підвищенні активності учнів на уроці відіграє оцінювання знань. Так як методика «Перевернутий клас» в основному базується на знаннях учнів отриманих самостійно, учитель повинен організувати процес оцінювання таким чином, щоб кожен учень усвідомив важливість виконання домашнього завдання. Учитель має підібрати матеріал таким чином, щоб в процесі ходу уроку учні змогли робити самоаналіз, аналізувати знання інших, можливість оцінювати свою компетентність.
Дослідження науковців показують, що чим більше діти працюють у тій сфері, яка їм подобається, у якій вони почуваються вільно, не стримано, не вимушено, тим кращий отримують результат. Багато існує в даний час «за» і «проти» використання комп’ютерів і ґаджетів як на уроках так і вдома. Але самі учні із задоволенням використовують мережу Інтернет, що дозволяє їм бути активними, обізнаними, навченими, повноцінними членами суспільства. Навчальна модель «Перевернутий клас» дозволяє не тільки користуватися готовою, даною вчителем, інформацією, а й виховує культуру спілкування в Інтернеті, вміння використовувати Інтернет у навчальних цілях, розвиває навички самостійної роботи з різними цифровими ресурсами. Учні, крім того, що опрацюють матеріал, можуть створювати інтерактивні вправи, використовуючи доступні інтернет-ресурси. Можливість багаторазового перегляду матеріалу, повернутися до тих питань, які виявились більш складними, довільний час виконання завдання, дозволяє більш чітко усвідомити тему. Даний підхід відкриває широкі можливості впровадження хмарних технологій, змінює методику викладання фізики та переводить її на новий рівень вивчення із формуванням в учнів інформаційно-комунікаційної компетентності.
«Перевернуте навчання» є дійсно ефективним засобом для активної участі учнів у навчальному процесі, але серед великої кількості переваг існують і певні недоліки. Одним із головних недоліків є відсутність ґаджетів, комп’ютерів та виходу в Інтернет.[3] Для сучасного розвитку інформатизації це звучить ніби і не реально, але така проблема є. Сам Інтернет переповнений різними навчальними відеоконтентами для використання яких вчитель повинен прикласти максимум зусиль, часу, пошуку існуючих та створення власних матеріалів, щоб вони з великою ймовірністю привертали увагу учнів, відповідали їх рівню знань, мотивували до навчання і дали їм можливість чітко зрозуміти матеріал. Немало важливим є також розуміння батьками необхідності проведення таких форм роботи, допомагали дітям у підготовці до уроку.
Активність учнів завжди зростає тоді, коли вони виконують завдання в цікавій, ігровій формі. Яким чином організувати ігрову навчальну діяльність учнів вдома за комп’ютером, які програми використати, щоб учням було цікаво опрацьовувати матеріал, «не блукати» в мережі, швидко, цілеспрямовано, отримувати знання і навіть мати можливість перевірити свою готовність до наступного уроку? Пропоную для ознайомлення елементи «Перевернутого класу» з власного досвіду на тему «Сила тертя. Коефіцієнт тертя». Фізика 7 клас.
Для проведення уроку за методикою «Перевернутого класу» найбільш поширеними, простими у використанні для вчителя і учнів є програми Blendspace та Symbaloo. Ці програми дають можливість вчителю створити цілий блок матеріалу, використовуючи який, учень вступає в активну роботу маючи можливість поетапно опрацьовувати запропоновану тему, використовуючи різнопланові ресурси, різні форми роботи. Програма Blendspace здатна накопичувати матеріал вибраний вчителем із мережі Інтернет, також вчитель може створювати тексти, вікторини, тести, використовуючи платформу програми. Нажаль цей ресурс має один недолік: підтримує не всі формати подачі інформації.[6]
Для ефективної роботи над домашнім завданням вчитель повинен чітко пояснити мету запропонованої форми роботи, визначити важливість її досягнення, переконати учнів у необхідності вивчення запропонованої теми, виділити основні питання, які пропонуються для розгляду, ознайомити із видами роботи, яку учні будуть виконувати вдома. Запропоновані форми роботи повинні викликати зацікавленість в учнів, стимулювати до творчості, бути поштовхом до активної діяльності. Тому доречним буде розпочати виконання завдання, наприклад, із складання пазлу, використовуючи програму https://www.jigsawplanet.com/?lang=ru. При складанні пазлу з’явиться перелік основних завдань, які повинен виконати учень. Наступним кроком є безпосередньо ознайомлення з матеріалом та його осмислення. Для цього можна використати відеоуроки з Інтернету, власні відео, презентації. Мультиплікаційний фільм «Фіксіки – Сила тертя» допоможе активізувати навчальну діяльність учнів перед більш науковим його обґрунтуванням. Під час перегляду відеоуроків учні виділяють головне у матеріалі і записують у зошит. Також можна створити мнемокартку, використавши мнемотехніку – на окремому аркуші самостійно створити (намалювати, знайти в Інтернеті) зображення основних величин та картинок до теми, що полегшить запам’ятовування і збільшать обсяг пам’яті шляхом штучних асоціацій. Як приклад пропоную декілька мнемокарток до різних тем з фізики у 7 класі, серед них і картка на тему «Сила тертя»:
Мнемокартку по даній темі можна використовувати і на уроці при закріпленні знань, повторенні матеріалу, узагальнюючих уроках.
Використовуючи цифрові ресурси учні можуть перевірити знання нових термінів, виконавши завдання створене у програмі https://wordart.com, наприклад, такого вигляду: https://wordart.com/lxl81soz1sbf/word-art-7.
Новою цікавою формою перевірки знань є використання флеш-карток. Флеш-картка – це картка, яка має записи із обох сторін.[4] На одній стороні картки подається завдання у будь-якому форматі, а з другої – відповідь до завдання. Картки можуть бути як паперові, так і в електронному вигляді:
Такий вид роботи дозволяє працювати як індивідуально, так і парах, як для самоперевірки знань, так і для перевірки знань учасника пари. Така методика формує в учнів стриманість, чесність, толерантність, вихованість, мотивує до активної діяльності. Для узагальнення вивченого матеріалу вдома учні мають можливість використати прості у використанні ресурси LeningAps та програму по створенню тестів розміщену на освітньому проекті «На урок» для власного самоствердження і для перевірки готовності учнів класу до уроку.
Схожий формат, але з більшими можливостями використання інтернет-ресурсів має інтернет-ресурс Symbaloo.[5] Ресурс Symbaloo містить 52 плитки, на які можна подавати посилання на будь-який ресурс з Інтернету:
На уроці, коли учні відтворюють свої знання, отримані самостійно, вони повинні розраховувати на підтримку вчителя. Вчитель в свою чергу організовує урок так, щоб учні могли на практиці перевірити, чого вони навчилися, використати знання в дії. Завдання, які подає вчитель мають бути різнорівневі, а за видом роботи базуватися на співпраці в парах, групах.
Під час підведення підсумку уроку варто обговорити з учнями, як їм працювалося вдома, на що витратили більше часу під час опрацювання матеріалу, що потрібно змінити чи вдосконалити, щоб з наступним використанням методики «Перевернутого навчання» покращити роботу. Такий підхід формує вміння критичного аналізу своєї роботи, здатність не втратити інтерес до навчання.
Використання методики «Перевернутого навчання» дає можливість розв’язати цілу низку найважливіших проблем навчання, дозволяє забезпечити безперервну навчальну комунікацію, активізує розумові здібності, створює інтерактивне навчальне середовище, сприяє розвитку пізнавальної активності, самостійності, дає можливість учню перейти від пасивної до активної навчальної діяльності, реалізувати себе в суспільній діяльності.
Література
1. Садкіна В.І. Маленькі секрети учительського успіху. Навчаємо з радістю. – Х. : Вид.група «Освіта», 2018. – 144с.
2. Гін А.О. Прийоми педагогічної техніки. Свобода вибору. Діяльність. Зворотний зв'язок. Ідеальність: посібник для вчителя / А.О.Гін. – 13-е видання. – Х. : Вид.група «Основа», 2018. – 112с.
3. Модель навчання «Перевернутий клас»: змінюємо освітній процес. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
https://naurok.com.ua/post/model-navchannya-perevernutiy-klas-zminyuemo-osvitniy-proces
4. Флеш-картки у навчальному процесі: коли знання можна побачити. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
https://naurok.com.ua/post/flesh-kartki-u-navchalnomu-procesi-koli-znannya-mozhna-pobachiti
5. Інтегроване навчання – вимога сучасності. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
https://naurok.com.ua/webinar/integrovane-navchannya-vimoga-suchasnosti
6. Використання сервісу Blendspace під час підготовки та проведення уроку. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
https://www.youtube.com/watch?v=jkKsLheL9AE&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1DIiv8rSF3w1U82sBWHNmNox2A7CSUGHH6VTDEbp7v3LGeVoU23VIiih0
Немає коментарів:
Дописати коментар