субота, 30 листопада 2019 р.


Інтернет-конференція

МОЖЛИВОСТІ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ У СТВОРЕННІ
МОТИВАЦІЙНОГО СЕРЕДОВИЩА ТА ПІДВИЩЕННЯ ІНТЕРЕСУ УЧНІВ
ДО ВИВЧЕННЯ МАТЕМАТИКИ

Щоб навчати дитину, потрібно їй не тільки передати знання, а й викликати в неї відповідну активність для їх осмислення. Останнім часом у вчителів і батьків виникає запитання : «Чому дітям не подобається навчатися?». Причин багато, але відповідь одна – немає мотивації до навчання. Час зобов’язує вчителя шукати такі форми проведення уроку, які б захоплювали учнів, приносили радість і задоволення. Викликати інтерес до навчання – це основне завдання вчителя, завдяки якому він може використовувати оригінальні форми пізнання, що допоможуть уникнути одноманітності, шаблонності, застосування ефективних методів та прийомів засвоєння нових знань учнями та формування в них творчих здібностей. Можна багато раз переконувати учня в необхідності навчання, але для того щоб отримати результат, потрібно створити таке мотиваційне середовище за рахунок якого учень сам буде прагнути навчатися.

Одним із способів підвищення мотивації навчальної діяльності учнів є урізноманітнення форм роботи. Це дозволить підвищити ефективність навчально-виховного процесу, стимулює учнів до навчання, створює атмосферу творчої діяльності, розвиває унікальність, неповторність, індивідуальність кожного учня. Різноформатні методи навчання дають можливість розкрити творчий потенціал та приховані можливості в учні, виявити талант та розвивати його.[1, с.7]
Французький письменник Д.Дідро говорив: «Людина, що не знає нічого, може навчитися; справа тільки в тому, щоб запалити в ній бажання вчитися». Коли дитина відчуває необхідність чогось навчитися, вона це прагне зробити, а вчитель повинен їй у цьому допомогти.
Сучасний урок – це урок співпраці вчителя і учнів, насичений духом пошуку, творчості. Зараз існує багато різних програм, методик, форм, методів, які вчитель може використовувати на уроці. Використовуючи їх, вчитель налаштовує учнів на ефективний процес пізнання, відчуття особистої зацікавленості, розуміння, що і навіщо він вивчає.
Учителі відіграють ключову роль в забезпеченні мотивації й заохоченні своїх учнів. Звісно, це значно легше сказати, ніж зробити, оскільки у кожного мотивація своя. Учителеві необхідно багато витратити часу й докласти зусиль, щоб усі діти в класі захопилися його предметом.[4, с.41] Пропоную для розгляду декілька способів створення мотиваційного середовища для учнів на уроках математики із власного досвіду.
Найпоширенішим, багатофункціональним, простим у використанні як для вчителя так і для учнів є освітній сайт Learning Apps. Цей онлайновий сервіс дозволяє створювати інтерактивні вправи як для перевірки та закріплення знань, так і для мотиваційної діяльності, підвищення інтересу учнів до математики. Дозволяє учням самим створювати завдання і демонструвати їх на уроці, проводити роботу в парах, групах, працювати як на уроках так і позаурочний час.[5, с.39]
Посилання: https://learningapps.org/
На уроках математики не обійтися без використання учнями діаграм. Швидкі у створенні, зрозумілі, яскраві, різнотипні у подання інформації при порівнянні величин є діаграми побудовані з використанням програми OnlineCharts.com.ua. Ця програма пропонує цілий ряд різних видів діаграм. Вона легка у використанні, тому навіть учні зможуть самостійно їх створювати. Діаграми використовують для того щоб графічно показати відображення числових даних з певної інформації, показати співвідношення між різними величинами. Зрозуміло, що зображення діаграм у зошиті учнями вимагає деякого часу виконання і не дає можливості виконати декілька завдань та і вибір виду діаграм невеликий. При використанні такого освітнього сервісу активується діяльність учнів,  розширюється можливість дослідження величин з використанням різних видів діаграм до одного і того самого завдання.
Посилання: https://www.onlinecharts.com.ua/
Сервіс для побудови онлайн-діаграм не тільки дозволяє будувати різноформатні діаграми за вказаними величинами, а й роздруковувати їх, що допоможе учням в повній мірі проаналізувати отриманий результат, мотивувати до вивчення математики.
До сервісів на побудову відноситься і програма Advanced Grapher - програма для побудови графіків та проведення їх аналізу.
Ця програма підтримує побудову графіків функцій виду Y(х), Х(y), в полярних координатах, заданих параметричним рівнянням, графіків, таблиць, наявних функцій і нерівностей. Програма дозволяє знаходити нулі функції та екстремуми, точки перетину графіків, знаходження похідної, рівняння дотичної та нормалей, числове інтегрування. Велика кількість параметрів графіків і координатної площини. Різні формати збереження – друк, збереження і копіювання графіків у вигляді малюнків, багатодокументне налаштування інтерфейса.
Для початку програму потрібно встановити на комп’ютер за посиланням
http://www.softportal.com/software-1244-advanced-grapher.html
Програма Advanced Grapher є хорошим інструментом для демонстрації перетворень графіків функцій, дозволяє графічно розв’язувати квадратичні рівняння і нерівності та їх системи, досліджувати функцію за побудованим графіком, дозволяє виключати точки з графіка. Всі перелічені можливості програми є хорошим стимулом до навчання та підвищення інтересу учнів, так як після завантаження програми учні самостійно можуть виконувати запропоновані завдання і набувати практичних навиків при вивчені відповідних тем.
Учені активні на уроках тоді, коли вони зацікавлені тією роботою, яку вони виконують, бачать результат своєї роботи, знають навіщо вони її виконують, радіють отриманим результатам і впевнені у правильності їх виконання. Тому і освітні сервіси, які вибирає вчитель для застосування на уроках повинні бути доступними, цікавими, легкими у використанні.
Схожим за можливостями, але ще більш функціональною є освітній сервіс GeoGebra. Це програма, яка призначена для вивчення і викладання математики. Вона поєднує динамічну геометрію, алгебру, математичний аналіз і статистику.
Посилання: https://geogebra.ru.uptodown.com/windows/download
Програма GeoGebra дозволяє створювати інтерактивні графіки, електронні таблиці, створює 3D ефекти для об’ємних фігур. Ресурс пропонує користувачам готові розробки, які можна використовувати на уроках.
Користуючись програмою GeoGebra можна розв’язувати квадратні рівняння і одночасно розглядати графіки відповідних квадратичних функцій, визначати координати точок перетину з осями координат, точки екстремуму. Також є можливість розв’язувати нерівності, системи рівнянь та нерівностей.
Так як програма має різноплановість у використанні, тому доречно переглянути всі функції цієї програми, а потім, по можливості, використовувати її на уроках.
Активна і продуктивна праця на уроці – запорука успіху в навчанні. Який вид діяльності допомагає розвивати уважність і логічне мислення? Безумовно це найпопулярніший у світі вид головоломок – пазли.
Пазл – це гра-головоломка, що представляє собою мозаїку, яку потрібно скласти з безлічі фрагментів малюнка різної форми. Сьогодні пазли набирають все більшої популярності. Пропоную перелік ресурсів для створення пазлів:
 http://www.flash-gear.com/puzzle/
http://www.jigsawplanet.com/
 https://www.proprofs.com/games/c/logic-games/
Всі перелічені сервіси пропонують готові каринки. Але для роботи на уроках математики потрібні картинки з відповідним змістом. Тому доцільно використовувати програми Paint чи Paint.net для створення своїх картинок, додавання до картинок формул, правил, означень, графіків і т.д.
Пропоную для роботи один із запропонованих онлайн-сервісів розміщеного за посиланням https://www.jigsawplanet.com/?lang=ru
Даний сервіс дозволяє не тільки складати пазли онлайн, а й роздруковувати та складати на парті.
При підготовці до уроку вчитель часто замислюється над тим як в цікавій формі провести перевірку знань учнів, щоб не створювати «допиту», як з’ясувати розуміння ними термінів, не долучаючись до зайвого письма. Інтернет-ресурс, який допоможе позбутися старих методів перевірки теоретичного матеріалу, підвищує активну діяльність учнів – це створення хмари тегів.
Хмара тегів (хмара слів) – це візуальне відображення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні.
Посилання: https://wordart.com/https://wordart.com/
Як приклад пропоную переглянути хмару слів до теми «Трикутник. Види трикутників» з математики для 5 класу.
https://wordart.com/5u0nk0d05lgz/word-art%209
Активність учнів на уроці залежить від сприйняття інформації, яка надається йому вчителем або навчальним засобом. Тому пошук і впровадження нових методів і засобів навчання, орієнтованих на розвиток інтелекту учня допоможе організувати навчальний процес так, що учень сам стане співтворцем цього процесу. Одним із засобів серед сучасних інформаційних технологій навчання є інтерактивний плакат.
Інтерактивний плакат — це електронний освітній засіб нового типу, який забезпечує високий рівень задіювання інформаційних каналів сприйняття наочності навчального процесу. Плакат за своєю суттю — це засіб надання інформації, тобто основна його функція — демонстрація матеріалу.
 Використання інтерактивних плакатів в навчальному процесі сприяє тому, що учні краще сприймають матеріал, підвищується інтерес до предмета, підвищується ефективність їх самостійної роботи та впливає на якість формування практичних умінь і навичок, мотивує учнів до навчання. Плакати формують уміння самостійно працювати з джерелами інформації, дають змогу учню бачити результат та оцінку своєї праці, можливість знайти правильну відповідь, поглибити знання.
Інтерактивний плакат являє собою електронний навчальний плакат, що має інтерактивну навігацію, яка дозволяє відобразити необхідну інформацію: графіку, текст, звук.
ThingLink – це сервіс, що допомагає створювати мультимедійні плакати («розмовляючі картинки»), на які наносяться маркери. При наведенні на них може з’являтися будь-який мультимедійний контент.
Посилання: https://www.thinglink.com/
Пропоную для розгляду інтерактивні плакат на тему «Дільники та кратні натуральних чисел»: https://www.thinglink.com/scene/1011666703764946946 та «Координатна пряма»: https://www.thinglink.com/scene/1009919222559539201
Сучасний розвиток суспільства і одночасно бурхливий сплеск інтернет-можливостей диктує вчителю нові правила самоосвіти. Вчитель, яким прагне крокувати вногу із теперішнім сьогоденням, повинен освоювати і нові програми,і нову техніку викладання предметів, що допоможуть створювати новітнє мотиваційне середовище для навчання. До них відносяться технології скрайбінг.
Скрайбінг (від англійського scribe - накидати ескізи або малюнки) - новітня техніка презентації, в якій мова оратора ілюструється «на льоту» малюнками на дошці або аркуші паперу. Відео можна створити і на декількох маленьких скрайб-презентаціях, а потім з’єднати їх в один сюжет за допомогою відеоредактора.
Посилання: https://www.videoscribe.co/en/Free-Trial
Пропоную до розгляду кілька сервісів для створення скрайб-презентацій.
VideoScribe - нова техніка презентацій де за допомогою простих малюнків можна передати побачене, почуте, певну інформацію, почуття, настрій, емоції
Використовуючи VideoScribe на уроках, учитель має можливість просто і дохідливо розповісти складну тему, цікаво пояснити матеріал. Під час демонстрації такого типу презентації в учнів одночасно задіяні різні органи відчуття: слух і зір, а також уява, що дозволяє краще зрозуміти і запам’ятати, підвищити інтерес вивчення математики.[3, c.123]
PowToon – програма проста у використанні з вбудованою анімацією в ефектних шаблонах. Програма працює онлайн, авторитизуватися можна через Facebook або Google.
Посилання:https://www.powtoon.com/online-presentation/bQbVcok2Tje/russian/?mode=Movie&locale=en
Як приклад пропоную переглянути відеоролик створений у програмі PowToon на тему «Додавання та віднімання десяткових дробів».
https://www.youtube.com/watch?v=IhGdzc-Cbt0&t=1s
Математика є не простим предметом для вивчення. Тому вчитель повинен використовувати такі форми роботи на уроці, щоб учні не втрачали інтерес до вивчення, були зацікавленні у своїй навчальній діяльності. Однією із захоплюючих видів роботи є розгадування ребусів.
Ребус – це загадка-жарт, одна з найпоширеніших ігор. У навчальному процесі ребуси пробуджують інтерес до вивчення предмета, сприяють більш успішному засвоєнню навчального матеріалу, розвивають логічне мислення учнів, творчу уяву і допомагають у формуванні понятійного апарату.
Ребус являє собою загадку, що складається із зображень предметів, співзвучних із словами або частинами слів загадки. Найбільш поширеним онлайн-сервісом для створення ребусі є http://rebus1.com/ua/. За його допомогою можна не тільки знайти безліч готових ребусів, логічних ігор, але й скласти власні ребуси за допомогою генератора ребусів.
Використовуючи онлайн-сервіс для створення ребусів, можна створювати декілька варіантів ребусів на одне і те саме слово. Це дає можливість підібрати саме той ребус, який більше до вподоби, а також, який ви вважаєте по силам для учнів. Якщо ні один з варіантів не влаштовує, ви зможете змінити ребус, використавши графічний редактор.
Генератор ребусів працює таким чином, що після введення вами слова, відразу з’являється його кодування у вигляді ряду картинок букв, чисел, знаків.
Пропоную перегляд ребусів до одного і того слова – рівняння.
http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&skip=0&mode=1&slovo=%D0%B2%C2%CD%DF%CD%CD%DF
http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&skip=1&mode=1&slovo=%D0%B2%C2%CD%DF%CD%CD%DF
Не малу роль у мотивації навчальної діяльності відіграють прийоми роботи з текстом. Не занадто зацікавляться учні роботою з підручником після фрази:
-   Відкрийте підручники, опрацюйте текст  та знайдіть відповідь на запитання.
Для того щоб зацікавити учнів до роботи з підручником, раджу використовувати відеоролики у форматі 3D створені за допомогою освітнього ресурсу Biteable.
Як приклад такого виду роботи пропоную переглянути відеоролик на тему «Вписані та центральні кути» https://biteable.com/watch/-2384107.
Різноманітні прийоми з використанням 3D ефектів у ході уроку значною мірою сприяють більш повному включенню учнів у пізнавальний процес та його активізації. У результаті їх застосування, наприклад, у процесі розв’язування задач, в учнів виникає реакція очікування, позитивний стан, виробляється позитивна установка на навчання. Однією із програм, яка дозволяє створювати відеоролики із застосування різних форм подачі інформації є програма Renderforest.
Посилання: https://www.renderforest.com/ru/. Прикладом такої форми роботи де учні розвивають творчий потенціал, демонструють здібності, пропонують нестандартні підходи до вирішення практичних завдань є діяльність після перегляду відеоролика з використанням вказаного ресурсу:
https://drive.google.com/file/d/1dxLlLafmU0l18v9K7m9G3WxkbbBuTECj/view?usp=sharing
Отже, запропоновані освітні сервіси дають можливість кожному вчителю створювати таке навчальне середовище для учнів, за рахунок якого в них збільшився б інтерес до вивчення математики, кожен зміг би реалізувати себе в навчальному процесі, проявити самостійність і творчість. Такі методи стимулювання і мотивації навчально-пізнавальної діяльності спрямовані на формування позитивних мотивів навчання, стимулюють активність і одночасно сприяють збагаченню учнів навчальною інформацією.
Література.

1.      Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібн. – К.: Видавництво А.С.К., 2004. – 192с.

2.      Усе про мотивацію / уклад. А.Г.Дербеньова. – Х.: У 74. Вид група «Основа», 2012. – 207с.

3.      Садкіна В.І. Маленькі секрети учительського успіху. Навчаємо з радістю. – Х. : Вид.група «Освіта», 2018. – 144с.

4.      Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: Теорія, практика, досвід: Метод.посібник. – К., 2003. – 95с.

5.      Сучасні онлайн інструменти інтерактивного навчання як технологія співробітництва. [Електронний ресурс]. – Режим доступ:

http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25818/1/M_Gladun_M_Sablina_OEEMU_FITU.pdf

Немає коментарів:

Дописати коментар