четвер, 30 травня 2019 р.

Інтегрований підхід у навчанні: що потрібно знати вчителю

Етапи розробки, типи та форми інтегрованих уроків. Як не заплутатися у розмаїтті ідей.
Чи знаєте ви форми викладання, які наближають процес навчання до реального життя, захоплюють багатогранністю та єднають предмети, утворюючи дивовижні тандеми? Інтегровані уроки – ось те, що потрібно для цікавого та ефективного навчання! Вони представляють собою дієву модель поєднання сучасних прийомів викладання.

Які можливості дає використання принципів інтеграції у навчальному процесі:
  • користуватися на уроках різними прийомами та методами;
  • не дублювати близькі теми різних предметів;
  • вдало поєднувати теорію та практику;
  • враховувати психологічні особливості дітей, створювати умови для зручного здобуття ними знань.
Цей підхід дозволяє робити уроки інформативними: діти без втоми та нудьги засвоюють навіть великі обсяги даних завдяки різноплановості завдань. Вчителям також корисно співпрацювати в команді та поповнювати власну педагогічну скарбничку прийомами і методами.

Форми і типи інтегрованих уроків

Обираючи форму занять, згадайте, що найбільш результативними для навчального процесу є:
  1. Уроки творчого пошуку або огляду знань. Такі заняття збагатять знання учнів в уявній подорожі, мандрівці або дослідженні. Вони будуть найбільш доцільними для інтегрованого вивчення природничих наук.
  2. Театралізовані уроки – казка, вистава, концерт – зацікавлять учнів молодшої школи. Проте, відображаючи певну епоху чи розкриваючи сюжетну лінію, вони допоможуть і при вивченні матеріалу з природознавства, літератури, історії в старших класах.
  3. Прес-конференція, диспут, телешоу допоможуть учням брати на себе відповідальність та отримувати відповіді на питання. Або урок-рольова гра, прикладом якої може стати урок-судове засідання при вивченні дисциплін «Людина і світ» та «Правознавство».
  4. Інтегровані уроки-змагання допоможуть розвинути впевненість, сміливість та цілеспрямованість. Вікторина, конкурс чи турнір будуть доречними при будь-якому поєднанні предметів. На уроці математики можна розв'язувати задачі на швидкість, перебуваючи у іншій історичній епосі. А на уроках фізкультури, поєднаних з трудовим навчанням, можна організувати тематичні «Веселі старти».
Зверніть увагу: для різних типів інтегрованих уроків будуть ефективними різні форми роботи з матеріалом. Так, для заняття типу урок-засвоєння знань будуть вдалими семінари, бесіди чи конференції. Урок-застосування знань на практиці потребує форм, які передбачають активне включення у діяльність: мандрівка, творчий пошук, рольова гра. Для типів урок-повторення чи урок-систематизація ефективними стануть вікторина, суд, бесіда чи «Що? Де? Коли?».

Організуємо інтегрований урок

Підготовка до інтегрованого уроку складається з таких етапів:
  • вибір теми та формулювання кінцевої мети – визначення, чому діти мають навчитися, спираючись на вже досягнутий рівень розвитку;
  • узгодження програм предметів, які інтегруються, та спілкування з викладачами цих предметів;
  • оцінка рівня готовності дітей до проведення таких занять;
  • вибір форми інтеграції, узгодження тем та складання покрокового плану;
  • розробка переліку завдань, вибір прийомів, проведення попереднього хронометражу часу;
  • у разі необхідності – формування учнівських команд, визначення системи оцінювання проектів та методів контролю.

Немає коментарів:

Дописати коментар