Вправа «Мозаїка» для критичного осмислення та аналізу інформації
Критичне мислення
"На урок"
Прийом критичного мислення для групової роботи та формування партнерських відносин.
Прийом «Мозаїка» зробить з групи учнів справжніх експертів у певній темі, окремого матеріалу, що дозволить згодом поділитися набутими знаннями з однокласними. Такий підхід допоможе школярам зрозуміти та запам’ятати інформацію, в той час, коли вони розвивають свої навички співпраці. Оскільки учні будуть знати, що несуть відповідальність за отримання знань однокласниками, варто очікувати, що вони відчують більшу відповідальність та потребу у ефективній роботі.
Використовуючи цей прийом, заздалегідь попередьте учнів про те, що згодом вони будуть працювати з інформацією, яку отримають один від одного. Закликайте кожного до участі у обробці, аналізі та осмисленні матеріалу.
Процес виконання
1. Обрання матеріалу для вивчення
Це може бути комплект матеріалів (фрагменти документів, зображення, діаграми, таблиці) чи низка питань. Додатково об’єднайте клас у експертні групи, для кожної з них є своє завдання. Як показує практика, найчастіше група складає 3-5 учнів, але вибір за вчителем. Уважно поставтесь до того, хто буде у групах. Варіантів декілька:
- Діти самі об’єднаються.
- Випадковий вибір.
- Баланс «сильних» та «слабких» учнів.
У якості експерименту можете видати декільком групам однаковий матеріал, аби порівняти, наскільки відрізнятиметься аналіз тої самої інформації.
2. Робота у групах
На цьому етапі кожна з груп відповідає за вивчення певної інформації, яку потім розкажуть класу. Постарайтесь підібрати максимально повний пакет матеріалів. Наголосіть, що усі учасники групи мають розібратися в темі. Аби уникнути помилкових висновків, які будуть передані класу, можна попередньо переглядати записи, які ведуться учнями.
3. Навчання
Після того, як експертні групи матимуть чітке уявлення про матеріали, які вони представлятимуть класу, переходьте до етапу навчання. Від кожної з груп делегуються «вчителі» та «учні». Обрані експерти по черзі представляють інформацію, в цей час слухачі роблять нотатки. Можете роздати таблиці-заготовки для заповнення.
4. Роздуми щодо отриманої інформації
Тепер, коли увесь клас ознайомився з новою інформацією, можна оголосити більш складне питання, яке потребує систематизації всіх отриманих знань. Зробіть усне опитування чи попросіть надати письмову відповідь, розв’язати задачу у зошитах. Наприклад, на уроці історії можна різнобічно проаналізувати певну подію, а також розкрити її значення для нашого сьогодення.
Не забудьте похвалити клас після закінчення вправи. Раніше ми вже описували прийоми критичного мислення, де можуть бути застосовані такі типи вправ, як «Мозаїка». Не бійтесь комбінувати між собою прийоми, адже це дозволяє ще глибше пізнати будь-яку складну тему, поставити питання та знайти на них відповіді.
Немає коментарів:
Дописати коментар