Створюємо інтегровані уроки: правила, які стануть вам у пригоді
І добірка цікавих розробок. "На урок"
Кілька важливих порад і добірка розробок колег, які допоможуть організувати цікаві та корисні інтегровані уроки.
Інтегровані уроки стають усе більш популярними. І не дарма. Адже вони сприяють розвитку інтелектуального і творчого потенціалу учнів, мотивують їх пізнавати природу явищ, які вивчаються, розвивають вміння бачити причиново-наслідкові зв’язки. Нестандартні форми роботи, які зазвичай використовуються на інтегрованих уроках, стимулюють увагу школярів, знімають втому та психологічне напруження. Крім того, проведення таких занять допомагає ще більше зацікавити дітей навчанням. Усе це – завдяки динамічній роботі, різноманітності способів подання інформації та застосуванню інтерактивних технологій.
Проте організація та проведення інтегрованих уроків – це досить непроста справа. Адже вчителю необхідно не лише бути висококласним фахівцем у своїй галузі, а й мати ґрунтовні знання з дисциплін, які інтегруються з основним предметом. Крім того, якісний інтегрований урок – зазвичай складний за своєю структурою, а головне – змістом. Його проведення потребує не просто схеми чи плану-конспекту, а добре продуманого сценарію. Бо тут задіяні кілька суб’єктів пізнання, використовується часто дуже різний матеріал та методи навчання.
Для того, щоб полегшити процес підготовки таких креативних і дієвих уроків, ми пропонуємо 8 правил, які неодмінно вам допоможуть.
1. Не бійтеся експериментувати
Не треба боятись експериментувати. Варто намагатися інтегрувати не лише споріднені дисципліни (фізику та хімію, історію та літературу), але й, на перший погляд, досить відмінні предмети – історію та математику, фізику та іноземну мову. Головне завдання вчителя – усвідомлювати реальну мету проведення таких уроків (насамперед, для зацікавлення дітей і підвищення їхнього інтелектуального рівня, а не «для протоколу»).
2. Дізнайтеся думку дітей
Не варто впроваджувати інтегроване навчання автократичними методами, ставлячи дітей перед фактом. Краще запитати, які теми вони хочуть розглянути детальніше чи з якими навчальними дисциплінами вони б хотіли спробувати поєднати ваш предмет. Таким чином ви покажете, що думка школярів важлива для вас, а це, у свою чергу, покращить комунікацію з дітьми. Крім того, школярі неодмінно будуть виявляти цікавість та активність, адже це і їхня заслуга. Та не варто забувати, що основне завдання комбінованого уроку – навчати, а не розважатися.
3. Порадьтеся з колегами
Ефективне впровадження принципів інтеграції шкільних предметів просто неможливе без ефективної комунікації між учителями. Лише вона допоможе знайти точки перетину, цікаві та актуальні теми і дозволить створити надзвичайно ефективні механізми для всебічного вивчення певних понять, явищ тощо.
Крім того, взаємодія з колегами сприяє успішній координації дій. Наприклад, за потреби об’єднати кілька уроків поспіль в одному класі. Це дозволить оптимізувати витрати часу і забезпечити максимально ефективне засвоєння навчального матеріалу. Крім того, ви зможете проводити якісні заняття, не сповільнюючи темпу.
4. Поясніть дітям, навіщо це потрібно
Детально розкажіть школярам про мету проведення інтегрованих уроків. Бо така дієва форма роботи не повинна сприйматися школярами як просте урізноманітнення навчального процесу. Вони повинні зрозуміти, яку практичну користь можна отримати під час таких уроків. Крім того, школярі мають відчувати власну причетність до планування і проведення занять.
5. Зверніться до дирекції школи
Для досягнення успіху в створенні інтегрованого уроку необхідно знайти порозуміння з дирекцією школи. Це дозволить почуватися досить вільно під час підготовки, не обмежуючи своїх планів і можливостей. Так, на уроці можна буде об’єднувати не просто кілька навчальних дисциплін, але й працювати одночасно з кількома класами на декількох уроках поспіль.
6. Об’єднайте зусилля
Успішна інтеграція просто неможлива без об’єднання зусиль усіх учасників навчального процесу. Розуміти її мету, докладати максимум зусиль під час підготовки та проведення мають усі: і педагог-інтегратор, і колеги-вчителі, і учні. Крім того, такі форми роботи потребують чіткого та продуманого планування.
7. Застосовуйте сучасні технології
Інтернет і мультимедійні технології дозволяють підняти навчання на якісно новий рівень. Вони зроблять інтегрований урок більш наочним та інтерактивним, що неодмінно зацікавить дітей. Дізнатися більше про корисні ресурси для створення інтегрованих уроків ви зможете у статті.
8. Намагайтеся «Ловити момент»
Спробуйте письмово фіксувати найбільш дієві форми роботи, теми та комбінації навчальних предметів. Адже це стимулюватиме зацікавленість учнів, яка є одним із найважливіших чинників, що впливають на дієвість роботи вчителя. Потрібно намагатися тримати в тонусі весь клас, змінювати форми роботи, постійно чергувати теорію з практикою. Крім того, варто пам’ятати про різноманітність, постійно пробувати щось нове, пам’ятаючи, що навчання має бути не лише яскравим, але й ефективним.
Також пропонуємо вам добірку розробок із Бібліотеки «На Урок», якими поділилися ваші колеги. Ці матеріали неодмінно стануть вам у пригоді та надихнуть на створення власних інтегрованих уроків.
Тема: Інтегрований урок математики та історії рідного міста 5 клас з теми «Рівняння»Автор: Хоботня Людмила ЛеонідівнаПро матеріал: Розробка складається з презентації й текстового документу з домашнім завданням. Матеріал є прикладом успішного поєднання математики та історії рідного краю (відомостей про визначні місця Чернігова) і використання інтерактивних методів навчання (QR-кодів). Робота неодмінно надихне вас на створення власного інтегрованого уроку.
Тема: Інтегрований урок «Заочна подорож до зоопарку»Автор: Довженко ЛюдмилаПро матеріал: План-конспект уроку допоможе провести цікавий інтегрований урок для першого класу. Авторка поєднала вивчення математики з елементами читання і предметом «Я досліджую світ». Робота учнів спирається як на теоретичні знання з навчальних предметів, так і на їхній життєвий досвід та любов до тварин.
Тема: Інтегрований урок з інформатики та літературного читання 4 класАвтор: Білодід Тетяна ЛеонідівнаПро матеріал: Матеріал інтегрованого уроку дозволить вчителю початкових класів успішно поєднати вивчення української літератури із розвитком навичок роботи з текстами на комп’ютері. Розробка передбачає низку мовленнєвих активностей та практичних вправ, які допоможуть залучити до роботи кожного учня.
Тема: Урок інтегрований «Вода – джерело життя»Автор: Фролова Ольга МиколаївнаПро матеріал: Розробка допоможе вчителю англійської мови провести цікаве та пізнавальне заняття про цінність води у житті людини. Під час проведення уроку завдяки мовленнєвим вправам школярі зможуть удосконалити знання щодо використання означеного артикля «the», узагальнити граматичний матеріал.
Тема: Інтегрований урок у 7 класі «Пейзаж у реалістичному виконанні.Автор: Коцюрба Ірина АндріївнаПро матеріал: Матеріал допоможе вчителю розширити знання учнів про жанр пейзажу, дозволить детальніше зрозуміти закони перспективи та композиції. Поєднання елементів літератури, музики та художнього мистецтва допоможе успішно розкрити красу місячної ночі. Також школярі продовжать розвивати почуття прекрасного, уяву, фантазію, бажання творчо підходити до зображення пейзажу.
Тема: Презентація відкритого бінарного уроку: «Lina Kostenko – the famous Ukrainian artist»Автор: Chernetska MyroslavaПро матеріал: Презентація містить матеріали до відкритого бінарного уроку з англійської мови та української літератури для учнів 7 класу. Цей інтегрований урок є підсумковим заняттям з англійської мови (підручник Next Move 3, видавництво Pearson). Розробка дозволяє якісно поєднати вивчення іноземної мови та ознайомлення із життям і творчим доробком видатної українки – Ліни Костенко.
Тема: Розробка інтегрованого уроку з біології та географії «Загадкова Австралія»Автор: Волкова ЛідіяПро матеріал: Інтегрований урок передбачає ознайомлення школярів із цікавим та незвичайним континентом – Австралією. Діти зможуть розглянути його географічне положення, унікальний рослинний і тваринний світ. Робота передбачає демонстрацію відеофрагментів, тестову перевірку знань, роботу з картою тощо.
Тема: Інтегрований урок-проект «Євразія – найбільший материк. Рослинний і тваринний світ Євразії. Різницеве порівняння чисел. Розв’язування задач на рух»Автор: Антонова Марина ІгорівнаПро матеріал: Розробка допоможе учням успішно оволодіти знаннями про материк Євразія (його територію, населення, рослинний і тваринний світ, політичну карту). Крім того, школярі обміркують головні проблеми забруднення довкілля і техногенного впливу на нього людини. Завдяки інтеграції математики і природознавства можна успішно удосконалювати навички роботи учнів з інформацією, вміння будувати докладні розповіді та виступати публічно.
Тема: Інтегрований урок «Безпека школяра»Автор: Куницька НадіяПро матеріал: Матеріал уроку поєднує курси «Права дитини» (варіативна частина) та «Основи здоров’я», що дозволяє закріпити знання учнів щодо прав дитини і правил безпечної поведінки у різних ситуаціях. Школярі продовжать формувати уявлення про надзвичайні ситуації та законодавчі аспекти дитячої праці. Крім того, учні розвиватимуть навички безпечної поведінки у повсякденному житті, на дорозі, під час канікул.
Немає коментарів:
Дописати коментар